Algemene absintdiscussie

Meer plantjes

Helfrich (09/14/07 om 00:02:37):

Er hangt onweer in de lucht en ik SMS Zenzero. Het onweer laat zeker nog een dag op zich wachten. De rivier dampt. Stroomopwaarts draaien de turbines van EDF. Bloedzuigers kruipen langs de oevers.



Enkele tientallen kilometers naar het zuiden liggen de lavendelvelden in zonovergoten valleien. Honderd kilometer verder is er al maanden geen druppel gevallen. Alle natuurgebieden zijn er afgesloten vanwege het brandgevaar. Maar hier op de klimaatgrens regent het en waait het hard.

In de bergen stop je langs de weg om te pissen. Je straal stokt. Wat zie je? Wat ruik je? Plantjes!







What's in a name? Who the fuck is Saint Alexis?









 

Helfrich (03/09/08 om 00:09:46):

Ondertussen heeft een proefveld op een geheime locatie in Nederland de vorst en de storm overleefd...




Artemisia absinthium:




En Artemisia absinthium "Lambrook Silver":



Het mag lente worden.

 

Barski (03/09/08 om 22:15:30):

Dat ziet er uit als een plek waar dromen geboren worden  ;)

 

Huis Absinthia (03/11/08 om 11:04:31):

Hey, ik wil dit wel eens in levende lijve komen bezichtigen  ;) Schaf me binnenkort ook een plantje aan, gewoon om in de tuin te zetten. Zijn er bepaalde dingen die ik moet weten om dit optimaal te onderhouden?

 

Helfrich (03/11/08 om 11:24:37):

Op goed gedraineerde, tamelijk schrale grond gedijt ze goed. A.a. is een pionier. Die van mij staan op tamelijk rijke grond, met antiworteldoek tegen de concurrentie. Dat gaat ook prima. De etherische olie belooft sterk aromatisch te worden.

Kom maar een keer langs om ingewijd te worden in de geheimen van het kweken en het distilleren. Het is in de regio Arnhem-Nijmegen.

 

Huis Absinthia (03/11/08 om 12:32:28):

Met veel plezier, Helfrich! Ik woon zelf in Lier (BE) dus de afstand is niks :)

 

wilbert_v (03/11/08 om 22:35:48):

Dat ziet er goed uit! Het moest er een keer van komen.

 

Stijn - Huis Absinthia (03/12/08 om 14:55:16):

Helfrich, vind je het goed als ik die voorlaatste foto in het klein gebruik op men site absinthia.be?
Kijk op http://www.absinthia.be/wat-is-absintalsem/ dan zie je wat ik bedoel (als je zin en tijd hebt moet je de tekst maar es nalezen, dat ik zeker niks verkeerds erin zet)

 

Helfrich (03/12/08 om 15:11:54):

Ja, dat is goed.

Ik zal je teksten een keer doornemen en waar ik dat nodig acht commentaar leveren. Dat moet ik voor groenefee.nl ook nog eens doen, want die teksten zijn hier het daar wat gedateerd.

Overigens worden de wortels van A.a. niet gebruikt. De aromatische olie zit vooral in de bladeren en bloemen, maar ook in de stengels (die meer bitterstoffen zouden bevatten). Het gehalte aan olie is maximaal tijdens het begin van de bloeitijd (en aan het begin van de dag).

 

Stijn - Huis Absinthia (03/12/08 om 22:38:13):

hmm, waar wordt de wortel dan wel voor gebruikt, als die uberhaupt al gebruikt wordt? In de keuken misschien? Of in de medicijnen van de één of andere kwak?
Nu ik erover nadenk, de wortel laat je steken, toch?

O daar ga ik weer, men eigen vragen met een vraag beantwoorden  ::)

 

Helfrich (03/12/08 om 22:40:28):

Toscaanse alsem van Sixela die mij via Zenzero bereikte:



Eerdergenoemde alsem uit de Vercors:



Verdere details staan in de tuinier-thread op feeverte.net

 

Helfrich (03/12/08 om 22:43:31):

Stijn - Huis Absinthia schreef:

hmm, waar wordt de wortel dan wel voor gebruikt, als die uberhaupt al gebruikt wordt? In de keuken misschien? Of in de medicijnen van de één of andere kwak?
Nu ik erover nadenk, de wortel laat je steken, toch?

In de hekserij misschien. In de absintbereiding gebruik je alleen wat (ruim) boven de grond zit en in de keuken (voor zover van toepassing) ook. Die wortel laat je lekker zitten.

 

Zenzero (03/13/08 om 13:29:40):

Ze zijn goed bekomen van hun reis.

Dat moet goed komen, fijn om te zien.

 

Helfrich (04/29/08 om 21:53:39):

Ze staan nu een paar dagen in de grond en ze maken het goed. Dat gekke ding uit de Vercors staat er ook bij en maakt het ook goed. Ik ben benieuwd.

 

Algemene absintdiscussie